MŰVÉSZETTÖRTÉNET
Kiknek ajánljuk a művészettörténeti felvételi
előkészítőt?
1. Egyetemi felvételire készülőknek (ELTE művészettörténet
szak; PPKE művészettörténet szak; Pécsi Egyetem, művészettudomány
szak; tanárképzők rajz szakjai; Képzőművészeti és
Iparművészeti Egyetem)
2. Idegenvezetést magasabb, igényesebb szinten űzni
kívánóknak
3. Átlagműveltségüket növelni kívánóknak
Kiknek ajánljuk a hosszabb, 132 órás tanfolyamot?
Mindenkinek, hiszen az elsajátítandó anyag meglehetősen
nagy, s bizonyos területek elsajátítására csak így
jut idő. Minden olyan egyetemre jelentkezőnek, aki
szeretné, ha jelentősen megnőne ezáltal az esélye
a sikeres felvételire.
Miért ajánljuk, hogy már 11. osztályos (régi 3.
osztály) korban előkészítőre járjanak?
Hosszú évek tapasztalata azt mutatja, hogy a nagyszámú
ismeretek pótlása és a képességek megfelelő szintre
hozása érdekében érdemes már 11. osztályos korban
elkezdeni az előkészítőt. Statisztikailag bizonyítható,
hogy a két éven át készülők közül nagyságrendekkel
többet vesznek föl.
Miért nélkülözhetetlen művészettörténetből a felvételi
előkészítő?
Az ELTE Művészettörténeti Tanszékén 1991-ben vezették
be az írásbeli felvételit művészettörténetből. Azóta
egyértelműen kiderült, hogy az egyetem, s így a művészettörténeti
felvételik, illetve a középiskolai oktatás között
nincs kapcsolat, sőt óriási szakadék tátong. Megdöbbentőek
az írásbeli tesztek és esszék eredményei: 1999-ig
pl. az írásbelik pontszáma alapján a jelentkezőknek
mindösszesen kb. 15-20 %-a (!) jutott el a szóbeliig.
Pedig óriási az érdeklődés a szak iránt, az egyetemre
jelentkezők száma minden évben meghaladta a háromszázat.
(2000-ben a nyelvvizsga-követelmények módosították
az adatokat.) Hozzá kell tenni, 1998-tól, immár akreditált
formában a PPKE-re is lehet művészettörténetből felvételizni,
sőt a Debreceni Egyetemen más szakok hallgatójaként
speciális kollégium formájában lehet tanulni.
A mai magyar középiskolai oktatásban a művészettörténet
háttérbe szorul. A középiskolai rajzóra elsősorban
készségtárgy, és nem nyújt - tisztelet a kivételnek
- megfelelő szintű elméleti (művészettörténeti) képzést.
A nemzeti alaptantervben továbbra sincs önálló művészettörténeti
óra (irodalom-, történelem- és rajzórákon kellene
szétosztani az ismereteket), de ha van is, akkor sem
művészettörténészek tanítják, hanem elsősorban rajztanárok
és képzőművészek. Ennek az az oka, hogy Magyarországon
csak most indítják újra el a tudományegyetemi szintű
középiskolai művészettörténettanár-képzés. A középiskolai
hiányosságokat jelen pillanatban igazán csak művészettörténeti
felvételi előkészítőkön lehet pótolni.
Miért javasoljuk, hogy hozzánk járjanak művészettörténetből?
Az előkészítők eredményességét tekintve hosszú évek
óta az 1. helyen állunk, ami nemcsak a legtöbb felvett
diákot jelenti, hanem pl. a Lyka Károly versenyen
(OKTV) elért sikereket is (az elmúlt öt év során két-két
1., 2. és 5., továbbá egy-egy 3. és 4. helyezés!).
Tanárunk immár 10 éves tapasztalattal rendelkezik
a felvételire való előkészítés terén. A művészettörténész
az egyik legjelentősebb kortárs művészeti múzeumi
intézmény vezetője, egyetemi oktató, továbbá az eleddig
egyetlen művészettörténeti tesztkönyv szerzője, mely
az ősz folyamán jelenik meg.
Milyen módszerekkel, eszközökkel folyik az oktatás
az előkészítőn?
A középiskolából kikerülő diákokban általában teljesen
naiv kép él a művészettörténet tudományáról, s nagyfokú
ismerethiánnyal küszködnek. Ez arra ösztönzi a felvételi
előkészítőkön tanítókat, hogy az alapoktól kezdjék
el az oktatást. Az előkészítő legnagyobb részében
tehát diavetítéses (!!!) előadás formájában kell,
hogy pótoljuk azt, amit nem tanítanak a középiskolai
órákon, s a magyar nyelvű művészettörténeti szakirodalom
olvasása sem helyettesíthet. A művészettörténet esetében
különösen kiemelendő a vizualitás, a vizuális emlékezés
és a gondolkozás képessége. A képek, a vizuális élményanyag
létfontosságú alapja a művészettörténetnek. Olyan
alap, amelynek hiányát a szakirodalom állandó olvasása,
az idegen nyelvek tudása sem pótolhatja. A jó művészettörténész
feje nem olvasmányokkal, nézetekkel és hangzatos idézetekkel
van tele, hanem festmények, szobrok, iparművészeti
alkotások és épületek képeivel. Ezt a képességet mind
a felvételi előkészítőn, mind az egyetemen az emlékmeghatározás
elnevezésű órán próbálják fejleszteni. Ennek lényege,
hogy a tanuló a képek alkotóhoz kötésében, témájának,
tartalmának, technikájának és stílusának megállapításában,
továbbá a művek datálásában kellő gyakorlatra tegyen
szert. Az év során éppen ezért is legalább 1000 színes
diakép kerül levetítésre.
A felvételik tapasztalata alapján az előkészítő tematikáját
tekintve két terület kap bizonyos fokig prioritást.
Az egyik a középkor művészete, mivel e korszak jelenleg
a középiskolai irodalom- és történelemoktatás neuralgikus
pontja. Hogy csak egyetlen példát említsünk: a késő
középkor egyik legolvasottabb, legismertebb művét,
Jacobus da Voragine Legenda Aureáját nem találjuk
a középiskolai tananyagban (!). A másik terület az
elmúlt fél évszázadnak köszönhetően a keresztény kultúrával
és a Bibliával kapcsolatos ismeretek pótlása, hiszen
az európai művészet története jórészt a keresztény
művészet történetével egyenlő.
A teljességre törekvő felvételi igények miatt egyébb
programokat, 'pótórákat' is javaslunk, egyedileg,
ill. tanár segítségével: művészettörténeti célú kirándulás,
múzeumlátogatás, időszaki kiállítások rendszeres megtekintése,
művészeti folyóiratok, periodikák olvasása.