Információk felvételizőknek
a filozófia szakról /mintafeladatok/
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Felvételi követelmények az egyes intézmények filozófia
szakjaira
Napjaink filozófusképzésben két különböző tendencia
mutatkozik meg. A tágasabb filozófiai hagyományt követve
beszélünk ún. "kontinentális" illetve "angolszász" típusú
filozófiai iskolákról. A két irányzat közötti különbségek
mind inkább elmosódni látszanak, ennek ellenére mondható,
hogy a "kontinentális" filozófia megnyilvánulásában
erősen kötődik a Herakleitosztól Heideggerig húzódó
több mint kétezer éves filozófiatörténeti hagyományhoz,
míg az "angolszász" típusú filozófia alatt elsősorban
a Frege és Wittgenstein által megkezdett és a logika
valamint a nyelvfilozófia dominanciáját preferáló analitikus
irányzatot értjük. Ezek mellett és ezekbe a trendekbe
ágyazódva számos filozófiai részdiszciplína létezik:
politikafilozófia, jogfilozófia, morálfilozófia, társadalomfilozófia,
történelemfilozófia, vallásfilozófia. Attól függően
válik meghatározhatóvá az egyes egyetemek felvételi
követelménye, hogy melyik egyetem melyik irányzathoz
tartozik és oktatói kollektívája mely diszciplínákat
tanítja.
Mit lehet a filozófia szakon tanulni?
Egyszerű lenne erre a kérdésre azzal felelni,
hogy filozófiát. Ez a válasz azonban nem egészen állja
meg a helyét. Filozófia tanszékek szinte minden tudományegyetemen
és minden karon vannak, de filozófiatörténész képzés
általában csak a bölcsészettudományi karokon. A graduális
képzés tíz egyetemi félévet jelent, mely alatt 42 ún.
tanegységet kell szerezni, amely lényegében szemináriumi
jegyeket és kollokviumi ill. szigorlati jegyeket tartalmaz.
A graduális képzés keretében az osztályzat elégtelentől
a jelesig fokozható. A képzés kezdetén a hallgató átesik
olyan változó összetételű propedeutika órákon és egyetemektől
függően olyan speciális gyakorlatokon, amelyek kellő
tájékoztatást és segítséget adnak számára későbbi orientációját
illetően. Mivel az egyetemeken általában jelentős liberalizmus
tapasztalható, így a hallgatóknak többnyire nem kötelező
kronológiai rendben haladniuk tárgyfelvételeiket illetően,
ám bizonyos szempontból ajánlott. A kezdet kezdetén
a hallgatónak igazából nagyon kevés esélye lesz arra,
hogy ténylegesen azzal a valamivel találkozzon, amit
filozófiának gondol. Helyette inkább az egyes oktatók
által föladott óriási szakirodalommal fog találkozni,
amelyekre nem annyira az átfogó jelleg lesz jellemző,
hanem a mikrofilológiai részproblémák elemzése a korok
ismert gondolkodóit illetően.
A hallgató harmad-negyed éves korától kezdheti meg érdemben
a saját orientációjának megválasztását, körülbelül erre
az időre fog kialakulni számára, hogy mely oktatók segítségére
számíthat azokon a területeken, amelyeket bejárt, és
mely problémák ragadták meg igazán a figyelmét. Ez után
már nincs is más hátra, mint elkezdeni tervezni a szakdolgozat
témáját. A diploma feltétele a szakdolgozat sikeres
védése, mely "filozófiatörténészi" címet ad. Ha a hallgató
félévek közben elvégzi a tanárképzést is, akkor a diplomába
"filozófia szakos középiskolai tanár" cím lesz beírva.
Diploma után
Filozófusok esetében ez egy sokat hangoztatott kérdés,
melyre nem könnyű felelni, mivel a filozófiának nincs
alkalmazott szakága. Valamikor azt mondták, hogy a filozófia
a tudományok királynője. Ha e fennkölt szempontnál maradunk,
akkor azt kell mondani, hogy a filozófus pályát sohasem
szabad köznapi érdekből választani. Még középiskolai
tanárként sem ajánlott úgy e pályára lépni, mintha a
filozófia egy tudomány lenne a többi között. Kár lenne
magadat azzal áltatnod, hogy a filozófiától okosabb
vagy gazdagabb leszel másoknál. A filozófia tanulásához
éppen olyan belső elhivatottság kell, mint ahogy valaki
rajzolni, énekelni, vagy írni tanul. Csak annak érdemes
vele komolyan foglalkozni, akinek van hozzá tehetsége.
Rendkívüli aszkézist igényel, bírni kell a monotóniát.
Igazából csak egy nagyon magas szintű képzés és olvasottság
után válik valaki számára a filozófiai irodalom valóban
érdekfeszítővé, izgalmassá, és válik szenvedéllyé. Ráadásul
a filozófia a legnyelvigényesebb szakok egyike. Általában
már minden jelentősebb szakirodalom olvasható angolul,
ám bizonyos klasszikus szövegek esetében olykor a legóvatosabb
nüanszokon múlik a helyes értés és fogalmazás. Ilyenkor
nem árt, ha vannak más nyelvekből (ógörög, német, francia)
is valamilyen szintű ismereteink. Az egyetemen általában
pár félév alatt eldől, ki az, akinek érdemes erre a
pályára lépnie és ki az, akinek inkább egy magas fokú
műveltséget jelent, melyet jól tud kamatoztatni egyéb
irányú képzései (pszichológia, esztétika, pedagógia,
történelem, irodalom, matematika, jog stb.) keretében.
Ma már bizonyos filozófiai olvasottság nélkülözhetetlen
olyan pályákon, mint film -és színházrendező, esztéta,
irodalmár, kritikus és nagyon ajánlott olyan pályákon,
amelyek nem pusztán matematikai jellegű elemzőkészséget,
analitikus hozzáállást igényelnek.
Vizsgakövetelmények filozófiából
A követelmények hivatalos tájékoztatója a "Felvételi
vizsgakövetelmények a felsőoktatási intézményekben"
c. kiadvány (OFFI, Bp.)!
Minden tanszéken eltérőek a felvételi követelmények.
Mindenhol felvételi vizsga van, mely írásbeli és szóbeli
részből áll, valamint "kötelező" és "ajánlott" irodalomból.
Kivétel az ELTE, ahol minden megadott irodalom kötelező.
A felvételi ponthatár szinte minden évben változik.
Magas pontszámot elért írásbeli vizsga után eséllyel
indulhatsz a szóbeli vizsgán, ahol jó beszédkészséggel
és a megadott irodalom elmélyült ismeretével felvértezve
meggyőzheted a bizottságot, hogy személyedben az elkövetkezendő
öt évre tanszékük egy új kollégával lett gazdagabb.
A filozófia felvételik gyakorlatára jellemző, hogy a
beszámoltató bizottság elsősorban nem arra koncentrál,
hogy a jelölt mennyire "magolta be" a tananyagot, hanem
arra, hogy az összbenyomás alapján mennyire ítélik úgy,
hogy a jövőben a jelölttel együtt tudnának a szemináriumokon
dolgozni.
A tanfolyamról (tematika, módszertan)
A tanfolyamon elsősorban az ELTE BTK filozófia
tanszékének felvételi követelményei lesznek mérvadóak,
mely nem zárja ki más egyetemre való felvételi előkészítéssel
kapcsolatos konzultáció lehetőségét.
Az órák három részből tevődnek össze.
1/ A teszt. Első órán mindenki kitölt egy ún. "Kvalifikációs
tesztet", melynek célja, hogy a tanár felmérje a hallgatók
általános felkészültségét, az előismereteket, az olvasottságot,
a nyelvkészséget. A "Kvalifikációs teszt" kitöltése
után következő órán a hallgatók megkapják a referátumaik
címét, nyelvismerettől függően esetleg az idegen nyelvű
szakirodalmat. Ezt követően a tanfolyam során még tizenöt
tesztet töltenek ki, mely lefedi a felvételi által megadott
irodalmat. Ezek a tesztek lesznek az órai munka bázisai,
melyeket előadások előznek meg, illetve az értékeléskor
a feladatok elemzése egészít ki.
2/ A referátum Referátumot nem kötelező vállalni. A
gyakorlat azt mutatja, hogy a hallgatók nagy általánosságban
elég későn jutnak el arra a szintre, hogy a gimnáziumi
"feleltetéstől" jócskán eltérő módon képesek legyenek
egy témát önállóan feldolgozni, arról mások előtt referátumot
tartani, mely egyben magába foglalja a referátum anyagának
értékelését és az önálló véleményalkotást is. A referátum
célja a szóbeli vizsga szimulálása és szekunder irodalom
bevonása a tematikába. Referátum tartása külön műfaj,
melyet meg kell tanulni, lényege a tömör és világos
megfogalmazás, a figyelemfelkeltés, a hallgatóság ráhangolása
a témára és a személyes kiállás.
3/ Az előadás Az előadások mindenkor próbálnak igazodni
a hallgatóság tanulási ritmusához, melyek egyben diktálják
a tanulás ütemét is. Elvileg előadásokon a tesztlapok
kérdéseinek gyors és koncentrált elemzése kerülne napirendre,
ám a gyakorlat azt mutatja, hogy a hallgatóság nagy
átlagban egyáltalán nem a megadott feladatokat próbálja
megoldani, hanem olyan kérdéseket fogalmaz meg, melyek
nem tartoznak szorosan a tematikához, mégis érdemes
rájuk kitérni, mert tisztázásukkal számtalan fölösleges
"tiszteletkört" lehet megtakarítani. Ilyenkor a személyes
beszélgetés, pár gyakorlati példa, "story" sokszor megvilágítóbb,
mint a tudományos szöveg. Ezekből az előadásokba főzött
beszélgetésekből a tanfolyam végére összeáll egy kép,
mely segítséget ad a hallgatónak a filozófia berkeiben
használatos sajátos kommunikáció elsajátításához. Az
előadásoknak csakis ez a személyessége ad a hallgatók
számára olyan megfogható filozófiai jelleget, mely által
betekinthetnek annak a pályának az útvesztőibe, melyet
választani szándékoznak, és amelyet talán képes is vállalni.
|