Információk felvételizőknek
matematikából /mintafeladatok/
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hogy sikeres felvételi vizsgát tegyünk, szükséges és
elégséges legalább a középiskolai matematikai tananyag
ismerete ötvözve egy valamivel magasabb fokú feladatmegoldó
készséggel. Az utóbbit tanórákon sajnos nem mindig lehet
elsajátítani, ezzel külön kell foglalkozni. Természetesen
hasznos, előnyős a kiegészítő (fakultációs) tananyag
ismerete.
A felvételi feladatok a középiskolai feladatoktól annyiban
térnek el, hogy egy kicsit gondolkodtatóbbak, ötletesebbek,
igénylik az alapos átgondolást és a feladatmegoldó sémák
ismeretét.
Témakörök: halmazok, valós számok, számelmélet, algebra,
függvények, exponenciális és logaritmikus kifejezések,
sorozatok, trigonometria, síkgeometria, térgeometria,
koordinátageometria
Ajánlott irodalom, amelyek segítenek a felkészülésben
Hajnal Imre - Matematika I-IV. (Nemzeti tankönyvkiadó,
Budapest)
Reiman István - Matematika (Műszaki könyvkiadó, Budapest,
1992.)
illetve az elmúlt évek felvételi feladatai, amelyek
megtalálhatók például az Interneten
A felvételi vizsga
Akik olyan szakra jelentkeznek, ahova matematikából
(is) kell felvételizni, az úgynevezett közös érettségi-felvételi
írásbeli vizsgát kell megírni, amely egyaránt szolgál
érettségi és felvételi vizsgaként is. Lehetőség van
azonban arra, hogy az érettségizők az iskolájukban is
tegyenek érettségi írásbeli vizsgát.
A felvételin egy 8 feladatból álló feladatsort kell
megoldani és részletesen kidolgozva leírni, amelyre
180 perc áll rendelkezésre. A feladatokat tetszőleges
sorrendben lehet megoldani, minden feladatot külön lapra
kell írni. Felhasználható segédeszközök: Négyjegyű függvénytáblázat,
zsebszámológép, körző, vonalzó.
Sajnos nagyon sok felvételiző hiszi azt (tévesen), hogy
elegendő a feladatok megoldásával foglalkozni. Pusztán
a megoldásért nem jár a feladatért kapható maximális
pontszám. A pontok legtöbbjét a lépésről-lépésre történő
magyarázásra adják. A felkészülés során erre is fordítsunk
időt, energiát!
Tippek
Először figyelmesen olvassuk végig a feladatsort és
azzal a feladattal kezdjük, amelyiket a legkönnyebbnek
találtuk! Olvassuk el a feladatot még egyszer a megoldás
előtt, értsük meg és a megoldást részletesen írjuk le!
Osszuk be okosan az időt, takarékoskodjunk vele, mert
a hetedik, nyolcadik feladatok általában időigényesek
(kidolgozással együtt akár több mint fél óra). Ha nem
is tudunk teljesen megoldani egy feladatot, részmegoldásra
is jár pont, írjuk le!
Matematika a felsőfokú intézményekben
Amelyik szakra felvételizni kell matematikából,
ott a főiskolákon, egyetemeken szintén tanulni kell
azt. Jegyezzük meg, sok olyan intézmény van, ahol nem
kell felvételizni, mégis kell matematikát hallgatni
(pl. Gábor Dénes Főiskola, Kodolányi János Főiskola,
Zsigmond Király Főiskola). A középiskolai tananyaghoz
képest más jellegű a felsőfokú matematika, de nélkülözhetetlenek
az eddigi ismeretek. Nyilvánvalóan sokkal magasabb szinten
tanuljuk, más - olykor az adott szaknak megfelelő -
típusproblémákkal találkozunk. A kifejezetten matematika,
illetve informatika szakokon (pl. természettudományi
karokon) pedig több tantárgy foglalkozik a matematikával
(analízis, algebra, valószínűségszámítás stb.).
Általában 2-3 szemesztert hallgatnak a diákok (félévenként
más-más témakört), melyet szigorlat zár le. Egyes szakokon
azonban 4-6 féléven át is tanulhatnak, sőt, elképzelhető,
hogy (tanárok, programozók) 8-10 félév alatt sajátítják
el az anyagot és több szigorlatuk van.
Lehetőség van továbbá egyéb, matematikával kapcsolatos
kurzusokat hallgatni.
Diploma után
A matematikát a mindennapi életben "segédeszközként"
használják fel az egyes munkakörökben. A felsőoktatás
célja, hogy a használható eljárásokat, algoritmusokat
- amelyekre szükség van az élet különböző területein
- a hallgatóknak átadja és ezt a tudást ők munkájuk
során hatékonyan alkalmazzák. Példa erre a programozók,
akik vállalatoknak, multinacionális cégek számára készítenek
szoftvereket vagy a statisztikusok, akik egy mintából
következtetnek egy nagy sokaság adataira. Ezek mind
matematikán alapulnak.
Nem kell tehát feltenni a kérdést, hogy "mire jó ez
az egész?", higgyük el, még ha nem is tudunk róla, "úton-útfélen"
lehet találkozni a matematika valamely rejtelmes-sejtelmes
ágával.
|