Információk felvételizőknek
magyar nyelv és irodalom szakokból /mintafeladatok/
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A magyar nyelv és az irodalom az általános és középiskolai
oktatás meghatározó tantárgyai. A középiskolai tanulmányok
hosszú időn keresztül elsősorban az irodalomtörténet
megismerését célozták, s az irodalmi szövegek sokszor,
mint az egyes költők, írók életrajzának, illetve, mint
bizonyos történeti-történelmi események illusztrációi
szerepeltek. Az utóbbi 4-5 évben azonban egyre erőteljesebben
érzékelhető irányelv a mű - és szövegközpontúság. Azaz,
a magyar már nem csak, mint tananyag jelenik meg, hanem,
mint gondolkodás-fejlesztő, "hasznos" tantárgy is. Egy
szöveg minél pontosabb megértése, minél több szempont
alapján történő, értelmes és önálló feldolgozása nem
csak az irodalom, illetve nyelvtan órai munka követelménye,
hanem a tanulmányok minden területén kamatoztatható
tudás. Így a magyar szakos képzés alapkövetelménye,
az irodalomtörténeti ismeretek elsajátításán kívül,
bármilyen típusú szövegek önálló feldolgozására és eredeti
értelmezésére való képesség kifejlesztése.
Ez a követelmény egyre nagyobb súllyal jelentkezik mind
az írásbeli, mind a szóbeli felvételiben. A középiskolai
óraszám és az osztályok létszáma azonban az esetek többségében
nem teszik lehetővé a gyakori, közösen és szóban végzett
mély elemzéseket. A felvételi előkészítő egyik feladata
ennek a hiánynak a betöltése. E mellett természetesen
nem szorul háttérbe az irodalomtörténet rendszeres és
módszeres feldolgozása sem, amely rendszerezi, egységbe
foglalja, és ha szükséges, természetesen kiegészíti
a középiskolai tananyagot.
A felvételi előkészítő magyar szakos tanfolyamain a
hallgatók folyamatos tájékoztatást kapnak a szak felvételijéhez
szükséges vizsgakövetelményekről.
A kötelező olvasmányok nagyrészt átfedésben vannak a
középiskolában kötelező olvasnivalók jegyzékével, ám
természetesen ez is kiegészítésre szorul, főleg a bölcsészettudományi
karra jelentkezők esetében. Ez a kiegészítés és az erről
való tájékoztatás is a felvételi előkészítő tanfolyam
feladatai közé tartozik.
De lássuk részletesebben, mi mindent nyújt, mi mindenre
terjed ki a 100 órás tanfolyam.
Az előkészítőről
Mind a bölcsészettudományi karok magyar szakára,
mind a jogtudományi karra jelentkezők felvételi követelménye
alapvetően a középiskolai magyar nyelv és irodalom oktatás
anyagára épül. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a tankönyvek
által biztosított, az érettségihez szükséges minimum
elegendő lenne a felvételihez. A felvételi témakörei
és az érettségi tételek között természetesen van átfedés,
ám a felvételi követelmény jóval részletesebb és mélyebb
ismereteket kíván meg. Az érettségin kiemelt írók, költők
életrajza mellett, az úgynevezett "kisebb" szerzőkről
is kell ismeretekkel rendelkezni. Például a XIX. század
második feléből nem csupán Arany János életének és életművének
ismerete szükséges, hanem tájékozottnak kell lenni Vajda
János, Reviczky Gyula, Komjáthy Jenő vagy Arany László
munkásságában is. A konkrét szerzők és művek ismerete
mellett fontos az átfogóbb művelődés- és művészettörténeti
tendenciákra és összefüggésekre való rálátás. Ezt azok
az előadások segítik elő, amelyek, a tanfolyamon belül,
egy-egy korszakról szólnak, kitekintéssel a társművészetekre
is.
A felvételi előkészítőre járók természetesen tájékoztatást
kapnak arról is, hogy a felvételi évében, a forgalomban
lévő tankönyvek közül melyik az, amelyik a legjobban
használható a felvételire való felkészülésben
A tanfolyam száz, negyvenöt perces órából áll. Ez összesen
huszonöt alkalmat jelent, azaz hetente egy alkalommal
négy negyvenöt perces órára kerül sor. A második negyvenöt
perc után általában egy tizenöt-húsz perces szünet következik,
majd kezdődik a foglalkozás második része.
Egy-egy alkalommal az irodalom és a nyelvtan háromnegyed
- egynegyed arányban oszlik meg. A háromnegyed résznyi
irodalom azonban nem pusztán irodalomelméleti és -történeti
előadásokat tartalmaz, hanem ez alatt kerül sor minden
egyes alkalommal egy közös, húsz-huszonöt perces elemzésre,
illetve a tanfolyamon résztvevők önálló, az adott témához
kapcsolódó öt-tíz perces referátumaira. Általában minden
második foglalkozáson kapnak egy-egy önállóan elemzendő
verset, vagy rövidebb prózai szöveget, amelyet aztán
személyes beszélgetésekkel értékelünk. A tanfolyam során
négy-öt esszé jellegű írást kell benyújtani, meghatározott
témákból. A résztvevők erről írásos értékelést kapnak.
A bölcsész magyarra jelentkezők esszétémái általában
bizonyos irodalom-, vagy stílustörténeti korszakokhoz,
esetleg egy-egy jelentős szerző életművéhez kapcsolódnak.
A jogi karokra felvételizők olyan hivatalos jellegű
fogalmazványokat, leveleket, tervezeteket írnak, amilyen
típusú feladatok az írásbeli felvételiben is előfordulhatnak
A negyvenöt perces nyelvtani részben nagy szerepet kapnak
a gyakorlati feladatok. Ez jelent közös gyakorlást is,
illetve olyan rövid helyesírási és nyelvhelyességi feladványokat,
amelyeket egyik óráról a másikra javítunk ki. Az előkészítőre
járók így hétről hétre gyakorolhatják magukat a magyar
nyelvtanban, amellett, hogy az egyes nyelvi témakörökről
összefoglaló előadásokat hallgathatnak.
A huszonöt alkalmat az a négy nagy témazáró osztja fel,
amelyet a tanfolyam során írnak a tanulók. Ezek a felvételi
tesztekhez hasonlóan épülnek fel, egy hatvan pontos
irodalmi és egy negyven pontos nyelvtani részből. Az
első három témazáró egy-egy meghatározott irodalomtörténeti
korszakot fog át, míg a negyedik témazáró az elmúlt
évek felvételi tesztjeiből áll össze. A témazárók nyelvtani
része az aktuálisan feldolgozott nyelvi anyagra épül.
A felvételi előkészítő tehát azt célozza, hogy ne csak
a szakra készítsen fel, hanem szélesebb körű ismeretek
nyújtásával lehetővé tegye a szakra bekerülve a további
szakosodást. Hiszen a magyar szakhoz társíthatók az
egyetemeken belül olyan résztudományokra épülő szakok,
mint például az általános és elméleti nyelvészet, az
összehasonlító irodalomtudomány, vagy a magyar, mint
idegen nyelv, amelyek közül a legtöbb mind úgynevezett
belső felvételű ("B") szak, azaz csak az felvételizhet
rá, aki már egyetemi hallgató. Természetesen más, a
magyarhoz nem közvetlenül kapcsolódó egyéb szakokhoz
is nyújt segítséget az előkészítő, azaz, az itt szerzett
ismeretek hasznosíthatók például az esztétika, a kommunikáció,
a mozgóképelmélet és gyakorlat szakokon is.
Az egyetemről
A bölcsészettudományi karok magyar szakán tanuló
hallgatók a szakos tantárgyakon kívül úgynevezett közismereti
tanegységeket is el kell, hogy végezzenek. Ezek az egyes
tanévek kurzuskínálatából választhatók, s széles körű
ismereteket nyújtanak az adott témából. A diploma megszerzéséhez
egy középfokú és egy alapfokú nyelvvizsga szükséges.
Ezek megszerzését az egyetemek idegen nyelvi lektorátusain
végezhető nyelvi tanulmányok is segíthetik.
A diplomáról
A magyar szakos diploma, a közhiedelem ellenére
nagyon sok irányban hasznosítható. Legkézenfekvőbb összekapcsolni
a bölcsészeti tanulmányokat a tanár szakkal. Ennek a
stúdiumnak az elvégzésére mindenki jogosult, aki felvételt
nyert a kar magyar szakára. A pedagógiai és pszichológiai
tanegységek elvégzése után egy összevont szigorlatot
kell tenni, melynek sikeressége, majd a kötelező gyakorló
tanítás és az azt lezáró vizsgatanítás jelenti a tanári
szakképesítés elnyerését. Ez pedig középiskolai tanári
állás keresésére jogosít fel. Ha valaki a diploma megszerzése
után posztgraduális képzésben vesz részt, azzal tudományos
munkája végzése mellett egyetemi oktatóként is működhet.
A magyar szak elvégzése azonban nem csak tudományos
munkára predesztinál.
Belépést jelenthet a média bármely ágazatába is, azaz
mind a hagyományos, mind az elektronikus sajtóban való
elhelyezkedésre. Rádióknál, illetve televízióknál való
munkavállalásnál is előnyt jelent a magyar szakos bölcsész
diploma, amellyel részt lehet venni különböző szerkesztői,
adásszervezői, riporteri tanfolyamokon. Természetesen
az önálló írói, publikációs tevékenységhez is ad hátteret
a magyar szakos diploma, amely, ha egy nyelvszakos diplomával
társul fordítói, írói munkákhoz segíthet hozzá.
Az egyetemekről
Aki magyar szakos tanulmányokat kíván folytatni,
számos budapesti és vidéki egyetem közül választhat.
Budapesten például az Eötvös Loránd Tudományegyetem,
a Károli Gáspár Református Egyetem magyar szakjai választhatók,
vidéken például a Pázmány Péter Katolikus Egyetem, a
szegedi József Attila Tudományegyetem, Pécsett a Janus
Pannonius Tudományegyetem választható, de folytathatók
magas szintű magyar szakos tanulmányok a debreceni egyetemen,
Nyíregyházán, vagy a Veszprémi Egyetemen is.
Az esélyekről
A felvételi ponthatárok mutatnak eltéréseket
az utóbbi években. Tendenciájukat tekintve egyre csökkennek.
Ez a tendencia azonban természetesen megfordulhat, s
a felvételi előkészítőn történő oktatás a maximális
120 pont elérését tűzi ki céljául.
A felvételi előkészítő tanfolyamok az egyetemeken szükséges
tanulási, jegyzetelési módra is elő kívánják készíteni
a jelentkezőket, így a résztvevők nem csak a tananyagból
kapnak szélesebb ismereteket, hanem tanulási, felkészülési
módszertanból is.
Egy kellemesen eltöltendő tanév és a sikeres felvételi
reményében minden érdeklődőt szeretettel várunk tanfolyamainkon!
|