Információk felvételizőknek
a pszichológia szakokról /mintafeladatok/
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Felvételi követelmények az egyes intézmények
pszichológia szakjaira
a) Általános tudnivalók
A követelmények hivatalos tájékoztatója a "Felvételi
vizsgakövetelmények a felsőoktatási intézményekben"
c. kiadvány (OFFI. Bp.) A 2004-es év felvételi követelményeit
a 2003 decemberében megjelenő friss kiadás tartalmazza
majd.
Az ELTE-n, KGRE-n, DE-n és PPKE-n azonos a kötelező
irodalom: Oláh A., Bugán A. (szerk.): Fejezetek a pszichológia
alapterületeiből, Eötvös Kiadó, Bp., 2001.(második,
bővített kiadás). A pécsi és a szegedi szaknak ettől
eltérő a követelményrendszere.
Speciális előfeltétel a felvételire jelentkezéshez az
ELTE-n: egy középfokú C típusú államilag elismert nyelvvizsga
(a jelentkezési lappal márc.1-ig csatolandó)
b) Vizsgakövetelmények az egyes pszichológia
szakokon
ELTE-BTK:
A vizsga írásbeli és szóbeli részből áll. Az
írásbeli vizsgán 3 óra alatt a kötelező irodalom alapján
tesztkérdésekre kell válaszolni, valamint esszéket (3-5)
kell megírni.
A szóbeli vizsgán az egyik kérdést a kötelező irodalom
témaköreiből kell kifejteni. A másik kérdés témája az
ajánlott irodalomból a felvételiző által választott
valamelyik könyv anyaga.
Kötelező irodalom: Oláh A., Bugán A. (szerk.): Fejezetek
a pszichológia alapterületeiből, Eötvös Kiadó, Bp.,
2001. (második, bővített kiadás)
Főbb témakörök: A kötelező irodalom (Oláh, Bugán) fejezetcímei
DE-BTK:
A másoddiplomás levelező képzésre való jelentkezés
előfeltétele tanári oklevél és legalább 3 éves pedagógusi
gyakorlat.
A vizsgakövetelmények a két képzési formára egymással
megegyeznek, továbbá azonosak az ELTE-BTK követelményeivel,
éppen ezért, aki mindkét helyre jelentkezik az ELTE-n
írt dolgozatát elfogadják Debrecenben is!
Kötelező irodalom: Oláh A., Bugán A. (szerk.): Fejezetek
a pszichológia alapterületeiből, Eötvös Kiadó, Bp.,
2001 (második, bővített kiadás)
KGRE-BTK:
A Károlin a felvételibe senkinek sem számolják
bele az ún. hozott pontokat, minden pályázó esetében
a felvételi dolgozatának pontjait kétszerezik.
A felvételi vizsga írásbeli, szóbeli és alkalmassági
részből áll. A szóbeli és az alkalmassági vizsga időpontja
megegyezik.
Az írásbeli általában csak tesztkérdésekből áll (pl.
50 db relációanalízis). A szóbeli felvételi vizsgán
a felvételiző tudását két tétel megválaszolása alapján
mérik fel. A szóbeli tételjegyzék a Pszichológia Tanszéken
kérhető.(Általában megegyezik a kötelező irodalom címszavaival)
Kötelező irodalom: Oláh A., Bugán A. (szerk.): Fejezetek
a pszichológia alapterületeiből, Eötvös Kiadó, Bp.,
2001. (második, bővített kiadás)
PPKE-BTK:
A hozott pontok választható tárgyának kategóriájába
a biológia pontjait számítják be.
A vizsga írásbeli és szóbeli részből áll. Az írásbeli
2 órája alatt a szóbeli tételsor témáiból kialakított
tesztet kell megoldani.
A szóbeli két részből áll:
Magyar és világirodalom: A család az irodalmi művekben
(családregények, Tolsztoj, Németh L.) - Gyermek-szülő
viszony (családregények, Babits:Tímár Virgil fia, Németh
L. stb.)- A lelkiismeret harcai: belső konfliktusok
(Dosztojevszkij, Németh L., Shakespeare, Whaston művei)
- Identitás és identitáskeresés az irodalomban - A freudizmus
hatásai a magyar és a világirodalomban - "Pszichológia
az irodalomban" (Keyes, Wharton, Salinger művei)
Pszichológia: A tudományos pszichológia kialakulása,
a pszichológia témái, módszerei, területei - Nézőpontok
a pszichológiában - A pszichológiai fejlődés. A fejlődés
szakaszai és kritikus periódusai, kognitív fejlődés
gyermekkorban, a kötődés - A serdülőkori fejlődés -
Észlelés és tudat - A tanulás alapfolyamatai - Emlékezés,
gondolkodás - Motiváció és az érzelmek - A személyiség
alakulása - Személyiségelméletek - Stressz - A szociálpszichológia
főbb témakörei, módszerei - Társas kölcsönhatás és társas
befolyásolás - Személypercepció
Ajánlott irodalom: Atkinson, R és mts.: Pszichológia,
Osiris, 1994, 1999. - Oláh A., Bugán A. (szerk.): Fejezetek
a pszichológia alapterületeiből, Eötvös Kiadó, Bp.,
2001. (második, bővített kiadás) - Forgas, J P.: A társas
érintkezés pszichológiája, Gondolat, Bp. (több kiadás)
A szóbelin nem kívánják a megadott irodalom teljeskörű
ismeretét, csupán a megadott tételjegyzékhez kapcsolódó
részeket, fejezeteket.
A diplomás levelező képzés felvételi elbeszélgetésének
témája: pszichológiai alapismeretek az Atkinson-könyv
alapján.
PTE-BTK
A vizsgakövetelmények a különböző képzési formákra
azonosak:
A négy vizsgatárgy a következő:
1. pszichológia - szóbeli és írásbeli
2. magyar és világirodalom - szóbeli
3. biológia - egységes (központi) írásbeli
4. alkalmassági vizsga - szóbeli, kötetlen elbeszélgetés
Pszichológia
Írásbeli ajánlott irodalom a felkészüléshez: Mándy K.-Császár
N.:Pszichológiai erőpróba. Anonymus, Bp., 1993. - Urbán
R.-Dr. Dúll A.: Magántanár pszichológiából. Dokusoft,
Bp., 1997.
Szóbeli vizsga tételsora: A pszichológia mint tudomány
és szakma kialakulása. - A pszichológia nagy iskolái.
- A pszichológia módszerei. - A pszichológia biológiai
alapjai. - Izgalmi szint, éberség és viselkedés. - Tudatos,
nem tudatos és tudattalan folyamatok. - Motiváció. -
Érzelmek, érzelemelméletek. - Az emberi viselkedés etológiai
és szociobiológiai alapjai. - Érzékelés, észlelés. -
Emlékezet és felejtés. - Képzelet és gondolkodás. -
A tanulás alapfolyamatai. - Intelligencia, kreativitás.
- Verbális, nemverbális kommunikáció. - Személyiségtípusok
és vonások. - Személyiséelméletek. - A megismerés fejlődése.
- A játék fejlődése.- Az erkölcsi fejlődés.- A szocializáció
folyamatai.- Csoportok a gyermek életében.- Csoportközi
viszonyok, konfliktusok, előítéletek. - A személyközi
ítéletek meghatározó tényezői.- A befolyásolás mechanizmusai.
Kötelező irodalom: Atkinson, R.L. és mts.:Pszichológia.Osiris,
Bp.,1994.- Bernáth I.-Révész Gy. (szerk.): A pszichológia
alapjai. Tertia, Bp., 1995. - Forgas, J. P.:A társas
érintkezés pszichológiája. Gondolat, Bp., 1989. - Mérei
F.-Binét Á.:Gyermeklélektan. Gondolat, Budapest (több
kiadás)
A szóbeli vizsga magyar és világirodalom tételsora:
Gyermek-szülő viszony a drámairodalomban (antik és klasszikus
drámák). - Babits: Jónás könyve. A mű üzenete. - Család
az irodalmi művekben: karakterek és emberi viszonyok.
- Kosztolányi D.: Édes Anna - Shakespeare:Hamlet - Dosztojevszkij:
Bűn és bűnhődés - A női lélek megjelenése az irodalomban
(antik és klasszikus drámák, Jókai, Ibsen, Csehov) -
József Attila: Párkapcsolatok és felnőtt énazonosság
- Miért ír az író? humor, abszurd, groteszk, fájdalom
Karinthy Frigyes műveiben (Utazás a koponyám körül,
Cirkusz, Barabbás, Találkozás egy fiatalemberrel) -
Franz Kafka: Az átváltozás - Az önpusztító szerelem
Ady lírájában - Krízis és katarzis a drámában. - Shakespeare:
Rómeó és Júlia. egy pszichológiai alapkonfliktus túlélése.
- Halálra való készülődés a magyar lírában (Petőfi,
Arany, Ady, József A.) - A nemzeti identitás keresése,
vállalása a magyar irodalomban. - Az emberi élet feleslegessége
a 19. századi orosz irodalomban (Puskin, Lermontov,
Goncsarov, Csehov) - Az abszurd megjelenése Örkény:
Tóték c. drámájában. - Arany János balladái lélektani
szempontok szerint (Ágnes asszony, Hídavatás, Vörös
rébék) - Németh L.: Gyász - Madách I.: Az ember tragédiája.
A nő metamorfózisa. - Thomas Mann: Mario és a varázsló.
- A pszichoanalízis és a Nyugat. A pszichoanalízis hatása
a két világháború közötti magyar irodalomra.
SZTE-BTK:
A másoddiplomás levelező képzés nappali tanterv
szerint folyik, minden héten hétvégén. A jelentkezés
feltétele 3 éves pedagógiai gyakorlat.
Az alapképzés írásbeli vizsgája: biológiából vagy matematikából
közös írásbeli vizsga
Az alapképzés szóbeli vizsgája két részből áll:
Pszichológiai alapismeretek az alábbi problémakörök
szerint: A pszichológia tárgya és a pszichológiai kutatás
- A pszichológia története. - Az én, a tudat és a személyiség.
- Az érzékelés és az észlelés. - A figyelem, a tanulás
és az emlékezet. - A képzelet és a gondolkodás. - A
beszéd és a kommunikáció. - A nem verbális kommunikáció.
- A motiváció: az alapvető motívumok, a motiváció rendszere.
- A különleges emberi motívumok, az önkontroll és a
külső-belső motívumok. - Az érzelmek. - A család, a
fejlődés társas környezete. - Az emberi szociabilitás:
kötődés és vonzalom.- A gyermek pszichológiai fejlődése
az első évben.- Az óvodáskori fejlődés.- A kisiskolás
kor.- A serdülőkor. -Az emberi élet szakaszai és az
ellenálló képesség. - Társas hatások, befolyásolás,
konformitás, engedelmesség. - Mások észlelése: burkolt
személyiségelméletek. - Az emberi kapcsolatok fejlődése.
- Intim kapcsolatok. - Társas alakzatok: a tömeg és
a csoport. - Interakció a csoportban.
A szóbeli vizsga második részében a felvételizőknek
egy magas szintű, tudományosan elismert ismeretterjesztő
vagy népszerű szakmunka elolvasásáról és feldolgozásáról
kell beszámolniuk, mely az alábbiak közül választható:
Freud, S.: A mindennapi élet pszichopatológiája - Berne,
E.: Emberi játszmák - Aronson:A társas lény - Leakey,
R.: Az emberiség eredete - Kenesei I. (szerk.): A nyelv
és a nyelvek - Pléh Csaba: Bevezetés a megismeréstudományba
- Ranschburg J.: Férfi és nő - Buda B.: A közvetlen
emberi kommunikáció szabályszerűségei - Erikson, E.:
A fiatal Luther és más írások - Sacks, O.: Antropológus
a Marsról
A pszichológia szakon belül
A pszichológia szakok közel azonos tematikával, tantárgyfelépítéssel
oktatnak, bár mindegyik szak az alapképzési szakaszon
kívül másra és másra helyezi a hangsúlyt. (Az ELTE inkább
elméleti, a debreceni gyakorlatiasabb, a Károlin a klinikus
vonal erősebb).
Az alapképzési szakasz 4 nagy témaköre, amelyekből a
3. év végéig szigorlatozni kell:
- általános pszichológia pl. érzékelés, észlelés - emlékezet
- nyelvelsajátítás és nyelvhasználat - gondolkodás,
problémamegoldás stb.
- fejlődéspszichológia - a kogníció, az erkölcs, a mozgás,
a beszéd, a társas kapcsolatok fejlődése
- szociálpszichológia - az emberi kapcsolatok (kis és
nagy csoportok, társadalmak) tudománya pl. társas befolyásolás,
konformizmus, vonzalom, csoportfolyamatok, előítélet
stb.
- személyiségpszichológia - emberek közötti egyéni különbségekkel
foglalkozik, ide tartoznak az átfogó személyiségelméletek
pl. Freud, Jung, Rogers, típustanok stb.
A szakképzési szakasz (4. évtől a szigorlatok után)
azt jelenti, hogy az utolsó két évben a hallgató két
őt érdeklő területre specializálódik a pszichológián
belül, vagyis választ két ún. programot. A programokból:
Életvezetési és pályatanácsadás, szervezet- és munkapszichológia,
egészségpszichológia (klinikum), alkalmazott fejlődéspszichológia,
iskolapszichológia stb. Vannak programok melyek gyakorlatiasságuk
folytán kiegészülnek szakmai gyakorlattal is.
Szakzárás: szakdolgozat megírása és védése
után diplomás pszichológus és ha elvégezted a kiegészítő
tanárképzést is (pedagógia, tanításmódszertan, tanítási
gyakorlat (ELTE-n, DE-n, SZTE-n)) akkor pszichológia
szakos középiskolai tanár leszel.
Diplomához kapcsolódó egyéb követelmények
ELTE: egy középfokú és egy alapfokú C típusú
államilag elismert nyelvvvizsga
Pázmány: 2 középfokú C típusú államilag elismert nyelvvvizsga
Diploma után
A végzett pszichológus számára két egymástól
elkülönülő út kínálkozik: az alkalmazott pszichológia
vagy a kísérleti pszichológia útja. Vagyis végezhetsz
pszichológiai munkát a gyakorlatban terapeutaként, vagy
-folytatva az egyetemek által jobbára nyújtott utat-
lehetsz kutató. Az utóbbi pályát érdemes az egyetemen
maradva doktori iskolában (PhD) kezdeni.
A pszichológia gyakorlati (alkalmazott) területe nagyon
széles lehetőségeket nyújt: klinikai pszichológia (pszichiátriákon),
tanácsadás (pl. nevelési tanácsadó, pályaválasztási
tanácsadó), iskolapszichológia, neveléspszichológia
(oktatási módszerek kutatása, tanárképzés), munka és
szervezetpszichológia (szervezetfejlesztés, csapatépítés,
motiváció a vállalatok keretein belül, vezetőképzés),
tömegkommunikáció, marketing. Persze a gyakorlati munkához
is kell a megfelelő elméleti és gyakorlati továbbképzés
az egyetemi éveken túl, ezek az ún. szakképzések 2-4
évig tartanak és szakpszichológusi "jogosítványt"
adnak (pl. klinikai szakpszichológus).
|